‘Die Religion ist nur die illusorische
Sonne, die sich um den Menschenbewegt, solange er sich nicth um sich selbst
bewegt..”
(Karl Marx - Zur Kritik del
HegelshenRecthphilosophi : 1844)
Karl Marx dilahiurkan di negeri Prusia, tepatnya di
Kota Trier pada 5 Mei 1818. Ayahnya, Herschel adalah
seorang ahli hukum yang beragama
Yahudi. Di umur tujuh belas tahun Karl masuk
Universitas Bonn,juga belajar hukum. Belakangan dia pindah ke Universitas
Berlin dan kemudian dapat gelar Doktor pada usia 23 Tahun dalam ilmu filsafat dari Universitas
Jena. Entah
karena lebih tertarik, Marx menceburkan diri ke dunia jurnalistik dan sebentar
menjadi redaktur Rheinische Zeitung di Cologne. Tapi, pandangan politiknya yang
radikal menyeretnya ke dalam rupa-rupa kesulitan dan memaksanya pindah ke
Paris. Di situlah dia mula pertama bertemu dengan Friederich Engels. Tali
persahabatan dan persamaan pandangan politik mengikat kedua orang ini selaku
dwi tunggal hingga akhir hayatnya.
Marx tak
bisa lama tinggal di Paris dan segera ditendang dari sana dan mesti menjinjing
koper pindah ke Brussel. Di kota inilah, tahun 1847 dia pertama kali
menerbitkan buah pikirannya yang penting dan besar The poverty of philosophy
(Kemiskinan filsafat). Tahun berikutnya bersama bergandeng tangan dengan
Friederich Engels mereka menerbitkan Communist Manifesto, buku yang akhirnya
menjadi bacaan dunia. Pada tahun itu juga Marx kembali ke Cologne untuk
kemudian diusir lagi dari sana hanya selang beberapa bulan. Sehabis terusir
sana terusir sini, akhirnya Marx menyeberang Selat Canal dan menetap di London
hingga akhir hayatnya.
Meskipun
ada hanya sedikit uang di koceknya berkat pekerjaan jurnalistik, Marx
menghabiskan sejumlah besar waktunya di London melakukan penyelidikan dan
menulis buku-buku tentang politik dan ekonomi. (Di tahun-tahun itu Marx dan
familinya dapat bantuan ongkos hidup dari Friederich Engels kawan karibnya).
Jilid pertama Das Kapital, karya ilmiah Marx terpenting terbit di tahun 1867.
Tatkala Marx meninggal di tahun 1883, kedua jilid sambungannya belum sepenuhnya
rampung. Kedua jilid sambungannya itu disusun dan diterbitkan oIeh Engels
berpegang pada catatan-catatan dan naskah yang ditinggalkan Marx.
Karya
tulisan Marx merumuskan dasar teoritis Komunisme. Taruhlah seseorang percaya sangat
dan tahu persis betapa hebatnya pengaruh Komunis di dunia saat ini dan di dunia
masa depan, orang toh masih mempertanyakan arti penting Karl Marx di dalam
gerakan Komunis. Politik pemerintah Uni Soviet sekarang kelihatannya tidak
terawasi oleh karya-karya Marx yang menulis dasar-dasar pikiran seperti
dialektika gaya Hegel dan tentang teori "nilai lebih." Teori-teori
itu kelihatan kecil pengaruhnya dalam praktek perputaran roda politik
pemerintah Uni Soviet, baik politik dalam maupun luar negerinya.
Komunisme
masa kini menitik-beratkan pada empat ide:
1)
Sekelumit kecil orang kaya hidup dalam kemewahan yang berlimpah,
sedangkan kaum pekerja yang teramat banyak jumlahnya hidup bergelimang papa
sengsara.
2)
Cara untuk merombak ketidakadilan ini adalah dengan jalan melaksanakan
sistem sosialis, yaitu sistem di mana alat produksi dikuasai negara dan bukannya
oleh pribadi swasta.
3)
Pada umumnya, satu-satunya jalan paling praktis untuk melaksanakan
sistem sosialis ini adalah lewat revolusi kekerasan.
4)
Untuk menjaga kelanggengan sistem sosialis harus diatur oleh
kediktatoran partai Komunis dalam jangka waktu yang memadai.
Tiga dari
ide pertama sudah dicetuskan dengan jelas sebelum Marx. Sedangkan ide keempat
berasal dari gagasan Marx mengenai "diktatur proletariat." Sementara
itu, lamanya masa berlaku kediktatoran Soviet sekarang lebih merupakan hasil dari
langkah-langkah Lenin dan Stalin daripada gagasan tulisan Marx. Hal ini
tampaknya menimbulkan anggapan bahwa pengaruh Marx dalam Komunisme lebih kecil
dari kenyataan yang sebenarnya, dan penghargaan orang terhadap
tulisan-tulisannya lebih menyerupai sekedar etalasi untuk membenarkan sifat
"keilmiahan" daripada ide dan politik yang sudah terlaksana dan
diterima..
Selain
Komunisme yang membara itu, The Class of Theory menjadi trade mark darinya. Ini
adalah salah
satu sumbangan besarnya yang menjadi pemangkin kepada kaum
buruh untuk bangkit mempertahankan hak dan kebebasan mereka dari terus menjadi ‘kuda
tunggangan’ kaum kapitalis. Lantaran itu, ajaran Marxisme telah dijadikan
pegangan perjuangan kaum buruh hampir ke seluruh dunia. Sebagai sebuah ideologi,
Marxisme merupakan inspirasi bagi sebahagian besar gerakan pembebasan
sosial dan beransur-ansur menjadi gerakan politik dan sosial di pelbagai
tempat dan negara. Konsep Historical Materalism dan Dialectic
Materialism merupakan ideologi utama yang melahirkan konsep kelas,
hubungan antara kelas dan perjuangan kelas dalam gagasan pemikiran Marxisme. Marx
meneliti sejarah manusia dari dua aspek iaitu pertama, faktor ekonomi yang memaparkan
rangkaian tahap perkembangan ekonomi manusia meliputi kaedah-kaedah mengeluarkan
produk keperluan hidup dalam menentukan segala perubahan kehidupan manusia.
Kedua, faktor sosial kerana Marx menggambarkan sifat semula
jadi manusia yang suka bergaul. Namun faktor sosial tidak lengkap tanpa
berhubung terus dengan faktor ekonomi kerana kehidupan sosial manusia tidak
akan bertahan lebih lama melainkan manusia menghasilkan barangan atau produk
untuk memenuhi keperluan hidup dan masyarakat sekelilingnya.
Marx mengakui bahawa manusia lahir dalam era zaman yang
berbeza-beza. Justeru itu, cara dan hubungan pengeluaran turut melalui tahap
perkembangan kuasa-kuasa produksi material yang berbeza-beza. Setiap
cara pengeluaran digambarkan dengan penguasaan kuasa produktif yang khusus dan satu
bentuk hubungan sosial yang awalnya berfungsi untuk membangunkan kuasa
tersebut. Aspek utama dalam hubungan tersebut adalah hubungan harta yang
akan mewujudkan kelas-kelas sosial. Lantaran itu, muncul dua
kelas utama berasaskan jenis-jenis harta yang mempengaruhi
pengeluaran keperluan hidup. Satu kelas akan menguasai harta tersebut, manakala
kelas lagi satu pula digunakan untuk menghasilkan kekayaan daripada harta
tersebut. Marx telah mengemukakan lima tahap cara pengeluaran yang
berbeza-beza di mana setiap masyarakat perlu merentasinya iaitu tahap Komunis
Primitif, Perhambaan Kuno (Classical Slavery), Feudalisme, Kapitalisme
dan Komunisme. Walau bagaimanapun, pembangunan dan kemajuan terhadap cara dan
hubungan pengeluaran turut menyumbang usaha ke arah memacu daya inovasi dan
kreativiti manusia melalui penemuan baru seperti penggunaan mesin wap,
pembinaan kapal layar dan sebagainya. Cuma bagi Marx, keadaan tersebut akan
menambah tekanan terhadap cara pengeluaran sedia ada kerana sejarah perubahan
yang berlaku akan mewujudkan perjuangan kelas iaitu penentangan satu kelas atas
satu kelas yang lain. Kesannya berlaku revolusi yang akan mewujudkan tahap baru
bagi sejarah. Lantaran itu, kemuculan tahap baru akan melahirkan kelas
atasan baru (new ruling class) yang akan menentang kelas
bawahan yang terdiri dari kelas buruh dan petani. Maka tidak hairanlah jika
kita meletakkan cara pengeluaran sebagai perintis terhadap kewujudan kelas
sosial.
Antara pandangan sejarah Marx yang dianggap penting oleh pendukung
aliran Marxisme adalah teori perjuangan kelas (Struggle of
Classess). Dalam permulaan karya The Communist Manifesto (1972: 241), Marx
telah mengungkap slogan:
The history of all hitherto existing societies is the
history of class struggles. Freeman
and slave, patrician and plebeian, lord and serf, guild-master and journeyman, in a word, oppressor and oppressed, stood in
constant opposition to one another, carried on an interrupted, now
hidden, now open fight, a fight that each time ended in a revolutionary
reconstruction of society at large, or in the common ruin of the contending
classes.
Menurut Marx, kelas-kelas
tersebut merupakan kumpulan asas sosial yang mengheret
konflik masyarakat di dalamnya dan memberi kesan kepada perubahan subskruktur
ekonomi mereka. Lantaran itu, satu kelas mampu mengenal pasti kepentingannya
di dalam masyarakat secara menyeluruh melalui revolusi-revolusi yang telah
berlaku sebelum ini. Kenyataan Marx tersebut menggambarkan sejarah umat manusia diwarnai
oleh perjuangan atau pertarungan antara kelompok-kelompok manusia. Marx sendiri
mengakui perjuangan kelas atau revolusi yang tercetus bukan bermula sebagai
satu kelas masyarakat, tetapi ia berfungsi sebagai wakil kepada masyarakat bagi
mengemukakan tuntutan dan manfaat bersama semua ahli dalam masyarakat.
Kecenderungan Marx untuk
menganalisis idea-idea tentang teori kelas ditonjolkan dalam fasal
terakhir karyanya iaitu Capital (jilid ketiga). Namun begitu,
kematiannya pada tahun 1883 telah mengganggu proses penerbitan karya tersebut.
Secara umumnya, konsep kelas sosial yang diutarakan oleh Marx telah diterjemahkan dalam
versi sistem ekonomi Kapitalisme. Dalam karya tersebut, Marx telah membahagikan tiga
kelas utama dalam struktur masyarakat kapitalis iaitu kelas buruh upahan (Wage
Labourers), kelas kapitalis dan kelas pemilik tanah (Landowner),
tetapi struktur tersebut masih belum kukuh walaupun
wujud usaha kelas pertengahan untuk menghapuskan jurang pemisah antara kelas-kelas
tersebut (Marx 1959: 504). Walau bagaimanapun, perkembangan struktur industri
Kapitalisme hanya memperkenalkan dua jenis kelas sahaja iaitu bourgeois dan proletariat.
Maka kesannya, semua kelas buruh upahan akan
diklasifikasikan sebagai kelas proletariat, manakala kelas kapitalis dan pemilik tanah pula mewakili kelas bourgeois. Namun
kedua-kedua kelas bourgeois tersebut terpaksa berhadapan dengan
persaingan sengit dalam mengaut keuntungan dan kekayaan, lantas mereka yang
tewas akan diletakkan di posisi kelas proletariat.
Berhubung dengan kelas
tertindas iaitu kelas proletariat, Marx dalam Poverty of Philosophy menegaskan bahawa senario eksploitasi terhadap mereka telah melahirkan
unsur ‘antagonisme kelas’ yang merangsang keinginan untuk bebas dari belenggu
penindasan. Keinginan tersebut kemudiannya menjadi daya penggerak utama kepada
mereka untuk membentuk sistem masyarakat sosial yang baru. Lantaran itu,
sekiranya mereka berjaya menguasai kuasa-kuasa produktif, maka hubungan sosial
pengeluaran sedia ada tidak lagi mampu mewujudkan kerjasama antara kedua-dua
model kelas tersebut. Justeru itu, kuasa produktif mereka adalah kelas
revolusioner itu sendiri. Kelas tersebut akan mendesak kepada
perubahan struktur sosial melalui cara kekerasan dan
kekejaman seperti perampasan kuasa secara revolusi. Ini kerana Marx
mengharapkan kelas proletariat menjadi kelas penguasa apabila berjaya
merampas kedudukan kelas bourgeois dan memusatkan segala alat-alat produksi di bawah genggaman kelas
buruh.
Namun begitu, model kelas
masyarakat baru yang bakal didirikan oleh kelas proletariat bukanlah bercirikan sistem kelas sosial feudalisme dan kapitalisme
yang wujud sebelumnya. Sebaliknya, kebebasan yang dikecapi oleh kelas buruh
hanya diimplementasikan untuk menghapuskan semua kelas masyarakat.
Masyarakat tanpa kelas (classless) yang diperjuangkan oleh mereka
merupakan titik permulaan kepada lenyapnya jurang pemisah antara kelas
masyarakat dan kuasa pengeluaran akan jatuh ke tangan rakyat. Oleh yang
demikian, sistem kekuasaan tersebut tidak lagi berfungsi sebagai alat penindasan
terhadap masyarakat (McLellan 1977: 341). Sementara itu, permusuhan dan persengketaan
antara kelas bourgeois dan proletariat hanya disifatkan sebagai
perjuangan satu kelas menentang satu kelas yang lain hingga membawa kepada highest
expression of total revolution.
Analisis Marx terhadap konsep
revolusi secara amnya adalah berdasarkan kajian mendalamnya
terhadap Revolusi Perancis terutama kegagalannya untuk memulihkan kejahatan
sosial dalam proses pengagihan semula hasil kekayaan ekonomi negara. Kesannya,
Marx telah mengutarakan konsep revolusi baru yang dinamakan sebagai Revolutionary
Praxis iaitu gabungan konsep dan tindakan,
gabungan elemen objektif dan subjektif dan penyatuan antara teori dan praktikal. Ini kerana
Marx menjangkakan perubahan drastik ke atas golongan proletariat terutama
kelas pekerja yang akan bangkit untuk mengatur semula dasar ekonomi masyarakat
secara kolektif dan menggerakkan sebuah revolusi sosialis secara besar-besaran
(Marx & Engels 1976: 179). Meskipun begitu, Marx tetap meletakkan kejayaan
revolusi tersebut adalah bergantung kepada usaha mobilisasi progresif dari
kelas buruh itu sendiri, bukan mengharapkan bantuan kelas atasan seperti mana
yang dilakukan oleh masyarakat Utopia pada abad ke 16 dan 17 Masihi.
Oleh sebab itu, Marx telah
menentang komentar ahli sejarawan kelas pertengahan yang
mengandaikan bahawa perjuangan kelas akan berakhir dengan kebangkitan kelas bourgeois. Ia merupakan respon kepada persepsi ahli ekonomi klasik yang
menyifatkan sistem kapitalisme bersifat kekal dan berterusan. Ini kerana Marx
menjangkakan kebangkitan kesedaran dan kuasa yang dimiliki oleh golongan proletariat
industri akan dijana ke arah keadilan ekonomi yang masih mengekalkan perjuangan
kelas dan perubahan revolusioner. Kenyataan Marx tersebut dibuktikan melalui
pengutusan surat Marx kepada Weydemeyer (5 March 1852) di mana beliau begitu
yakin bahawa perjuangan kelas bukanlah sebuah bentuk masyarakat yang kekal,
tetapi ditentukan oleh perkembangan sejarah pengeluaran. Perjuangan kelas hanya
akan ditamatkan melalui penghapusan sistem kapitalisme
dan kewujudan masyarakat tanpa kelas (komunisme).
Selain itu, Marx dalam Address
to the Communist League (1850) banyak menumpukan idea ‘permanent
revolution’. Ia menjadi satu misi penting bagi kelas buruh untuk
mempraktikkan revolusi tersebut sehingga kekuasaan negara benar-benar berada di
dalam genggaman kelas Proletariat, meskipun agak sukar untuk menyesuaikan idea
tersebut dengan perkembangan sistem politik yang bergantung sepenuhnya kepada dasar
ekonomi masyarakat. Namun begitu, Marx mengiktiraf kepentingan faktor ekonomi
dalam menentukan keberhasilan revolusi terutama ketika menjangkakan
krisis-krisis ekonomi akan memprovokasi sebuah revolusi. [1]
[1] Indriaty Ismail, dan M.
Z. Kamal Basar, Karl Marx dan konsep Perjuangan Kelas Sosial.
Universitas Kebangsaan Malaysia, Selangor. Journal of Islamic Thougth vol. 1,
June 2012.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar